"Nobody get’s it", niemand snapt het. En: "Mensen
begrijpen het nog niet".

Op opgewonden toon verdedigde Steve Ballmer de samenwerking van Microsoft met
Yahoo. Tijdens een analistenbijeenkomst op donderdag 30 juli probeerde de
Microsoft-topman de deze
week aangekondigde
zoekmachinedeal uit te leggen.

Het verdedigen van het nieuwe pact deed Ballmer niet eens zozeer voor
zichzelf. Het was vooral een poging op Yahoo-topvrouw Bartz bij te staan:
het aandeel Yahoo verloor in de twee dagen, na de aankondiging van woensdag
29 juli, 15 procent van zijn waarde.

‘Ingewikkelde’ deal is begrijpelijk
De nauwe samenwerking op zoekmachine-gebied zou volgens Ballmer "a
little bit complicated
" zijn. Lees: beleggers begrijpen het niet.

Toch zijn de uitgangspunten vrij helder. De komende tien jaar werken Microsoft
en Yahoo samen op het vlak van zoekmachines.

Microsofts zoekmachine Bing zal ook op Yahoo-sites de zoektechnologie
verzorgen. Microsoft krijgt in ruil daarvoor een deel van de opbrengsten van
advertenties die bij Yahoo-zoekopdrachten te zien zijn. Tegelijkertijd
garandeert Microsoft Yahoo in de eerste anderhalf jaar een bepaalde omzet
per zoekopdracht.

Yahoo zal de totale advertentieverkoop voor zijn rekening nemen.

Het doel is om een stuk van de marktmacht van aartsvijand Google af te pakken.
Niet zozeer in Europa, gaf Ballmer toe, waar Google vrijwel de hele
zoekmarkt beheerst. In de VS denken Ballmer en Yahoo-topvrouw Bartz echter
gezamelijk markaandeel te kunnen sprokkelen. Google heeft daar 65 procent
van de markt in handen, Microsoft en Yahoo samen bijna 30 procent.

Laat en weinig
Ballmer lijkt beleggers te onderschatten als hij zegt dat niemand zijn nieuwe
pact begrijpt. Beleggers willen niet van hun aandelen Yahoo af omdat ze de
aankondiging niet snappen. Ze hebben simpelweg weinig fiducie in de
uitwerking van de samenwerking tussen Microsoft en Yahoo.

Beleggers hebben lang gewacht op een innige samenwerking. Maar nu die
eindelijk het daglicht ziet, valt deze tegen.

Magie
Yahoo en Microsoft hameren op schaalvoordelen. "Als je de twee
zoektakken samen laat werken, ontstaan op magische wijze allerlei synergieën",
zei Steve Ballmer donderdag.

Beleggers zagen deze magie lange tijd ook. Vorig jaar al zocht Microsoft
contact met Yahoo. Ballmer bood zelfs 47,5 miljard dollar voor heel Yahoo.
Maar oprichter en toenmalig Yahoo-baas Jerry Yang wilde er niet aan.
Beleggers, zoals activistisch mega-investeerder Carl Icahn, zagen wel
voordelen. Icahn wist uiteindelijk Yang de
laan uit
te sturen.

Met de komst van nieuwe
topvrouw
Carol Bartz stond de deur voor Microsoft weer op een kiertje.
Bartz sloot een samenwerking niet uit, maar dan zou Ballmer wel met boatloads
of money
over de brug komen.

De hoop van beleggers, dat Yahoo alsnog met Microsoft in zee zou gaan, was
eerder terug te zien in de koers van het aandeel Yahoo. Sinds begin dit jaar
steeg die met ruim 40 procent.

Geldregen blijven uit
Woensdag, bij de aankondiging van de deal, bleken Yahoo en Microsoft de
bakken vol geld achterwege te hebben gelaten. Geen overname, geen
investering van Microsoft, maar een afspraak met gesloten beurzen.

Yahoo-beleggers bleken liever contanten dan beloftes van Microsoft te krijgen.
Dus, zo is helemaal rechts op bovenstaande grafiek te zien, zakte de koers
van Yahoo in.

Deze teleurstelling raakte de koers van Microsoft, dat zijn geld hoofdzakelijk
met kantoorsoftware en besturingssysteem Windows verdient, overigens niet.

En nu wachten
Iedereen die nu in de startblokken zit om Yahoo en Microsoft grote sprongen
te zien maken, kan lang wachten. Eerst moet de deal nog goedkeuring krijgen
van Amerikaanse mededingingsautoriteiten. Vervolgens, zo liet Microsoft
weten, kost de volledige implementatie van de samenwerking zo'n twee jaar.

Als de twee concerns dan nog moeten beginnen met gezamelijke
zoekvernieuwingen, zo zeggen critici, dan is Google al helemaal niet meer in
te halen.

Ballmers tovertrucje?
Scepsis overheerst dus. Er is echter een kans dat Steve Ballmer toch een
snufje magie uit de hoge hoed tevoorschijn heeft weten te toveren. Het
Amerikaanse dagblad The
New York Times
haalt twee hoogleraren aan, een van MIT en een van
Harvard, die samen een boek schreven over de opkomst van Microsofts
webbrowser, Internet Explorer (IE).

Het surfen op internet werd ooit gedomineerd door browser Netscape. Microsoft
zette hard in op het behalen van een marktaandeel van 30 procent. Met dat
percentage van de markt in handen, was Internet Explorer ineens een browser
om rekening mee te houden. Het vervolg is bekend: IE is de belangrijkste
browser te wereld geworden.

Mocht 30 procent inderdaad een magische grens zijn, dan zijn Microsoft en
Yahoo op de Amerikaanse zoekmachinemarkt nu ineens zeer dicht in de buurt
gekomen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl